افزايش رتبه الكسا
بسياري از افراد از ما ميپرسند: راههاي افزايش رتبه الكسا چيست؟ ما از اين پرسش هاي مكرر كاربران درمييابيم كه اين معيار تا چه اندازه براي آنها و تجارتشان مهم است. به عنوان يك معيار عمومي، تبليغكنندگان، سرمايهگذاران و شركا به دنبال رتبه الكسا شما هستند و اين رتبه راهي براي آنها است تا ارزش تجارت شما را (در يك عدد) دريابند. به همين دليل، بهبود رتبه الكسا سايت شما ميتواند باعث درآمدزايي بيشتر مي شود.
براي كساني كه با الكسا آشنا نيستند، بايد گفت كه الكسا تنها معياري است كه يك خلاصه سريع از عملكرد سايت شما در مقايسه با سايتهاي رقبا ميدهد. اگر بر آن تمركز نكنيد، ممكن است نتوانيد ارزش تجاري و ميزان بازديد از سايت تجاري خود را بالا ببريد. در كل، رتبه الكسا نشانه قدرت سايت شما در دنياي وب است.
قبل از اين كه ما به سراغ اين برويم كه چگونه ميتوانيد رتبه الكسا سايت خودرا بهبود بخشيد، بايد يك گام به عقب برگرديم. مهمتر از اينكه چگونه ميتوانيد آن را بهبود بخشيد اين است كه درك كنيد آرايش رتبه الكسا چگونه است. در ادامه به اين موضوع مي پردازيم.
رتبه الكسا چيست؟
رتبه الكسا شما، تخميني از ميزان پرطرفدار بودن سايت شما در مقايسه با ديگر سايتها است. اين رتبه در واقع به اين سوال پاسخ ميدهد: در مقايسه با ديگر سايتها، سايت من چگونه عملكردي دارد؟ دقت كنيد كه چون رتبه، يك معيار نسبي است، رتبه سايت شما نه تنها با ترافيك سايت ارزيابي ميشود، بلكه به تغييرات ترافيك در ديگر سايتها نيز وابسته است. يعني اگر وب سايت رقباي شما ضعبف شوند رتبه شما (بدون اينكه سايتتان تغييري كند) افزايش ميابد.
الكسا چگونه داده خود را ميگيرد؟
الكسا يك پنل ترافيك داده عظيم دارد كه شامل ميليونها نفر از مردم سراسر دنيا است. براساس داده هاي موجود در اين نمونه آماري، الكسا تعداد بازديدكنندگان همه سايتهاي اينترنتي را تخمين ميزند. اين يك مساله پيچيده است كه صحت ترافيك، شناخت دقيق و درنظر نگرفتن ترافيك جعلي يا هرز را نيز در نظر دارد. كارشناسان تحليل داده در اين زمينه، جزء بهترينها هستند و اطمينان دارند كه داده ارائه شده، بدون خطا و رباتهاي غيرانساني است، پس شما ميتوانيد براساس آن بهترين تصميمات خود را در رابطه با اهداف تجاري خود اتخاذ كنيد.
رتبه الكسا چگونه محاسبه ميشود؟
الكسا هر روزه ميانگين بازديدهاي روزانه سايت شما را در سه ماه گذشته،تخمين ميزند. سايت با بيشترين تركيب بازديدها در سه ماه گذشته، رتبه 1 را ميگيرد. سايت با كمترين ميزان رتبهاي حدود 30 ميليون ميگيرد. اگر كسي در پنل ارزيابي يك سايت را در سه ماه گذشته بازديد وجود نداشته باشد، رتبهاي براي آن سايت وجود ندارد.
افزايش رتبه الكسا با افزايش بازديد كنندگان سايت
اگر تعداد بازديدكنندگان يك سايت در مقابل رتبه را با نقطه مشخص كنيد، چيزي به شكل زير درست ميشود:
تعداد بازديدكنندگان سايت در مقايسه با رتبه الكسا
در بالاي گراف، Google.com است كه تعداد زيادي بازديدكننده دارد و رتبه آن 1 است. سايتها در ابتداي نمودار، مثل Google.com ترافيك بسيار عظيمي در مقايسه با ديگر سايتها در انتهاي ديگر نمودار دارند. موضوع مهمي كه بايد در نظر گرفته شود اين است كه بعلت شكل توزيع چارت، يك تغيير بسيار كوچك در تعداد بازديدكنندگان يك سايت در انتهاي نمودار (با رتبه الكساي پايين) بصورت چشمگيري سبب افزايش رتبه الكسا خواهد شد.
ميزان افزايش رتبه الكسا سايت هاي با رتبه پايين
با اين حال، هرچه به بالاي گراف نزديكتر شويد، بازديدكنندگان بيشتري جذب ميكند كه رتبه آن را بالاتر ميبرد. تفاوت زيادي در ترافيك يك سايت با رتبه 10 در مقايسه با سايت با رتبه 200 وجوددارد.
ميزان افزايش رتبه الكسا سايت هاي با رتبه بالا
افزايش رتبه الكسا به صورت اصولي
براي افزايش رتبه واقعي و ماندگار الكسا، ميتوانيد معيارهاي سايت خود روي الكسا را بررسي كنيد. سايتها معيارهايي دارند كه مستقيما توسط الكسا ارزيابي ميشوند به جاي اين كه براساس اطلاعات به دست آمده از پنل دادهاي خودشان ارزيابي شوند. تاييد معيارهاي سايت شما يك رتبه صحيحتر و اصوليتر ايجاد ميكند اما لزوما رتبه بهتري به دست نميدهد! معيارهاي تاييد شده سايت نيز مزاياي ديگري دارند اما رتبه الكسا صحيحتر، تنها يكي از آنها است.
پس، ما چگونه رتبه الكسا بهتري داشته باشيم؟ روشهاي افزايش رتبه الكسا بسيار متنوع و كارآمد هستند:
ايجاد محتواي اصلي و جذاب
به روزرساني مداوم، محتواي درست و واقعي به مخاطب شما ميدهد. چون در دنياي اطلاعات دائما در حال تغيير هستند و محتواي قديمي ممكن است كه كارايي و جذابت خود را از دست بدهند و منقضي شوند، و در نتيجه باعث كاهش رتبه الكسا شوند. محتواي ايجاد شده ميتواند باعث وفاداري مخاطبين شود. وقتي خوانندگان منابع باارزشي را بيابند كه به آنها اطلاعات مفيدي ميدهد، براي ايجاد محتواي يا مقالات بعدي نيز شركت كرده و آنها را با ديگر شبكهها (با ساخت لينك) به اشتراك ميگذارند و با اين كار بازديدكنندگان جديدي به سايت شما معرفي ميشوند كه ميتوانند هم به مشتري تبديل شوند و هم به افزايش رنك الكسا كمك كنند.
همانطور كه مي دانيد ترافيك ورودي سايت از جانب موتورهاي جستجو يكي از كانالهاي افزايش رتبه الكسا است و كيفيت محتواي سايت شما زير ذره بين موتورهاي جستجو از جمله گوگل قرار ميگيرد كه اين خود گامي براي جذب كاربران جديد از اين طريق صفحه اول گوگل است.
بك لينك از سايتهاي مرتبط
تاكتيك دريافت بك لينك از سايتهاي مرتبط به موتورهاي جستجو كمك ميكند تا به روشني موقعيت سايت شما را بسنجند و همچنين اعتماد به سايت شما و كيفيت آن را بالا ببرند. به عبارت ديگر، لينكهاي ورودي احرازهويت شده (از سايتها كه خوب كار ميكنند) به سايت شما، اعتبار سايت شما را بالا ميبرند. اين تاكتيك بايد موردپشتيباني محتواي اصلي سايت شما هم باشدچرا كه بايد محتوا طوري باشد كه وقتي بازديدكنندگان به سايت شما هدايت شدند، در آن بمانند و از محتواي ناب آن استفاده كنند.
لينك سازي داخلي
از طرف ديگر، لينكهايي هستند كه از يك پيج يا پست در سايت شما، كاربر را به بخش ديگر سايت خودتان هدايت ميكنند. اين لينكها مفيد هستند چون بازديدكنندگان را به بخشهاي ديگري از سايت هدايت ميكنند (كه اين خود راهنماي وب سايت است)، و باعث هدايت بازديدكنندگان به محتواي مرتبط ميشوند. آنها همچنين براي لينكهاي سايت نيز موثر هستند و زيرلينكهايي هستند كه در موتور جستجو، در زير لينك اصلي صفحه شما نشان داده ميشوند. اما دوباره تاكي مي گردد كه، ايجاد يك محتواي مناسب در جايگاه بالا، با استراتژي لينك سازي داخلي اين اطمينان را مي دهد كه محتوايي كه توليد ميكنيد، مرتبط و صحيح است و براي بازديدكنندگان شما، ارزش دارد.
هم لينكهاي داخلي و هم بك لينكهاي ورودي به سايت شما به موتورهاي جستجو كمك ميكنند تا محتواي سايت شما را درك كرده و تعيين كنند اين محتوا تا چه ميزان براي بازديدكنندگان، ارزشمند است. اما در حاليكه لينك سازي يك بخش مهم از استراتژي آنلاين شما است، بايد از آن به درستي استفاده كنيد. لينك سازي اضافي و مفرط ميتواند اعتبار يا خوانايي سايت شما را كم كند و موتورهاي جستجو ممكن است درباره آنها اشتباه كنند.
يافتن كلمات كليدي جديد
يافتن كلمات كليدي كه ترافيك را به سمت رقيبان شما ميبرند و بهبود سايت شما، يا خريد كمپينهاي تبليغات در گوگل براي آن كلمات كليدي و استفاده از ابزاهايي مانند كيورد پلنر كه در اكانت گوگل ادوردز وجود دارد، ميتوانيد بفهميد مخاطبين شما به دنبال چه چيز هستند. يافتن كلمه كليدي براي اين است كه بدانيد چگونه به زبان مشتريان در برآوره سازي نيازها و خواستههاي آنها، صحبت كنيد. لينكهاي بازاريابي ورودي به سايت به شما كمك ميكنند تا نواحي درست روي سايت را انتخاب كنيد تا كلمات كليدي هدف را در اين نواحي قرار دهيد.
تحليل رقبا
تحليل استراتژي بازاريابي رقبا و يادگيري عملكرد آنها. دلايل زيادي وجود دارند كه بگويند چرا بايد رقباي خود را تحليل كنيد، اما در يك تحليل رقابتي خلاصه، تحليلهاي سايت شما در يك زمينه، داده ميشوند. پس، به شما درك روشنتري از مهمترين معيارها ميدهد و اين كه كدام استراتژيها (براي شما و رقباي شما) موثرتر هستند و به شما اجازه ميدهد تا نيازها را شناسايي و پيشبيني كنيد. همه اين مسائل به شما كمك ميكنند تا درباره استراتژي كلي بيشتر بدانيد و اجازه ميدهد كه تصميمات تجاري با ديد كارشناسي وسيع تري اتخاذ كنيد كه اثر مثبت بر موقعيت شما در بازار دارد.
بهبود سئو
بهترين روشهاي SEO را در وب سايت خود دنبال كنيد. SEO يك استراتژي مهم است كه ارزش زمان گذاشتن و توجه را دارد. اما SEO تنها براي بهبود و ارتقا بازديد از سايت شما نيست. بلكه براي اين است كه سايت شما براي مشترياني بهتر شود كه از آن به عنوان رابط با برند شما، استفاده ميكنند. بدون يك تجربه كاربري خوب و درست، اميد كمي براي حفظ يا افزايش مشتريان خود خواهيد داشت.
منابع زيادي براي آموزش سئو وجود دارد، اما الكسا پشته بازاريابي را پيشنهاد ميدهد كه شامل جستجوي كلمات كليدي، تحليل رقابتي، و ابزارهاي تحليل وب به عنوان بخشي از برنامه پيشرفته، است. شما راهكارهاي تخصصي و خاصي درباره چگونگي بهبود رتبه خود در موتورهاي جستجو، قابليت استفاده، عملكرد صفحه، لينك به عقب و غيره ياد خواهيد گرفت.